Jak poznat falešné zprávy o zablokování Facebook účtu?

Pavla

„Váš účet byl zablokován.“ Tuhle větu vídáme čím dál častěji – jenže téměř vždy jde o podvod. Falešné zprávy, které se tváří jako od Facebooku, útočí na emoce a chtějí z vás vymámit hesla nebo platební údaje. V článku se dozvíte, jak je bezpečně rozeznat a co dělat, když už jste se nechaly nachytat.

Skoro vždy je to podvod

Asi to znáte. Do zpráv nebo e-mailu vám přistane upozornění, že jste porušily nějaká pravidla a Meta/Facebook vám zablokovaly váš účet nebo stránku. 

Dobrá zpráva je, že 99 % takových zpráv je falešných

Jak vypadá reálná zpráva od Mety?

Začněme tím, že vám ukážeme, jak vypadá zpráva skutečná. Ta, která opravdu přijde od podpory Meta služeb (Facebook, Instagram, WhatsApp). 

  • V názvu chatu bude stát Meta Business Support a za názvem bude následovat modrá „fajfka“. 

  • V nadpisu bude uveden nejen název vaší stránky, ale i tzv. ID číslo

  • V textu nebudou žádné překlepy, vykřičníky ani výhrůžky a tlak na čas. 

  • Bude se jednat o několik zpráv, poslední bude ve znění „toto je automatická zpráva od podpory Meta“. Zároveň přímo mezi zprávami uvidíte upozornění tohoto typu: 

Jak poznat falešnou zprávu o zablokování účtu?

Nejhorší je smrt z vyděšení 🧘

Zaprvé udržte chladnou hlavu. Tvůrci těchto zpráv spoléhají na to, že vás vylekají a vy budete jednat v afektu. 

Neklikat a hledat

Neklikejte na žádný odkaz, který najdete přímo ve zprávě. I pokud jste si jisté, že se jedná o zprávu reálnou, neklikejte. Jděte do správce své stránky a podívejte se, jestli nemáte nějaké upozornění nebo výstražný červený pruh přímo v administraci. Hledejte jiné znamení, že se něco děje, než jen pouhou zprávu. Teprve pokud najdete další upozornění, vraťte se k oficiální Meta zprávě a prozkoumejte svoje možnosti. 

Jak se jmenuje odesílatel?

V naprosté většině případů prozradí podvod hned název odesílatele. Jakmile je to jméno nějaké osoby, jedná se podvod. Pokud se stránka tváří „oficiálněji“, bude se jmenovat například „Page Operations Manager“. Jak píšeme výše, jediný správný název je Meta Business Support. Samozřejmě vám napoví i profilový obrázek. Nikdy to není nic jiného než toto logo Meta:

Nálehavost

Oficiální podpora na vás nebude nikdy naléhat. Tonalita, kterou používají podvodníci, ve vás často vyvolá pocit, že pokud to nebudete řešit TEĎ, umře 100 koťátek. Slova a obraty jako „rychle“, „naléhavý“, „…pokud neprovedete včas…“, „okamžitě“ jsou varovným signálem.

Jazyk a chyby

Bohužel se nedá jednoduše říct, že vás Meta nemůže kontaktovat v angličtině. I pokud máte českou stránku a české rozhraní, stále se jedná o americkou společnost a ačkoliv automatické zprávy mohou být v češtině, přímá Meta podpora komunikuje v angličtině

To je ale jediná výjimka. Máte rozhraní v češtině a najednou vám píše Meta německy? Francouzsky? Nesmysl. 

Zároveň se zaměřte na chyby v gramatice, pravopisu, malých a velkých písmenech. Například samotný název Meta bude opravdu vždy jen s velkým písmenem. 

Zaměřte se fakta 

Často bude obsahem zprávy nějaký smyšlený důvod blokace. Zamyslete se, jestli jste v posledních cca 48 hodinách mohly udělat něco, co by vypadalo jako podezřelá aktivita. Spadá sem nadměrné komentování, šíření nenávistných komentářů (pohádaly jste se s někým v komnetářích?), sdílení dezinformací apod. Píše se ve zprávě, že vám zablokovali reklamní účet, ale vy o žádném nevíte? To značí, že žádný nemáte a že se jedná o podvod.

Ukázky falešných zpráv

A co dělat? 

Je to vlastně velmi jednoduché: nedělejte nic. Ty proaktivní z vás mohou daného odesílatele nahlásit a zablokovat. Ty opatrné z vás mohou zprávu raději smazat

Jenže já už klikla… 

V takovém případě danou stránku zavřete, nic nevyplňujte. Změňte heslo ke svému Facebook účtu. Pokud jste přeci jen zadaly své platební údaje, kartu zablokujte

Chtěla bych se zeptat… 

Máš k tomuto tématu nějaký dotaz? Doporučujeme se zeptat přímo v naší Facebook komunitě. Rády ti pomůžeme my i další volnonožky.